تبلیغات در اینترنت
صعود دو نفر از کوهنوردان هیئت کوهنوردی گرمی به قله ساوالان 92.4.25

هیئت کوهنوردی شهرستان گرمی

مورخه 24/4/92 روز دوشنبه ساعت 5/3 بعد از ظهر از گرمی به طرف شابیل جهت صعود به ساوالان به راه افتادیم. با استفاده از میانبر امیرکندی-مرادلو با طی 130 کیلومتر به شابیل رسیدیم. در پای تله کابین شابیل چادر زده اقدام به ساماندهی و جمع و جور کردن اسباب و وسایل کوهنوردی خود نمودیم. با توجه به وضعیت موجود نحوه صعود و فرود خود را همانجا برنامه ریزی کرده منتظر افطار ماندیم. صرف نظر از روزه بودنمان ترجیح دادیم به جای یک شام مفصل، با فتیر محلی، خامه و عسل افطار نماییم.   بعد از افطار حدوداً ساعت…

چارت مدیریتی هیئت کوهنوردی شهرستان گرمی
صعود دو نفر از کوهنوردان هیئت کوهنوردی گرمی به قله ساوالان 92.4.25
نظرات ()

بعد از افطار حدوداً ساعت 11 شب تجهیزات خود را برداشته از مسیر تله کابین به طرف پناهگاه به راه افتادیم. لازم به ذکر است چون حسین فیضی مسیر را خیلی خوب بلد بودند اقدام به حرکت شبانه نمودیم و گرنه (آتالار دئمیشکن؛ گئجه‌نین خیریندن گونوزون شری یاخشیدیر). هر چند از مناظر زیبای اطراف بی بهره بودیم اما سکوت شب و آسمان پر ستاره ساوالان زیبایی خاص خود را داشت.

در طول مسیر دو بار استراحت مختصر نموده و هر بار با صرف شیرینی کاکائو و آب حدوداً ساعت 2 بامداد به پناهگاه (پناهگاه که چه عرض کنم، جان پناه بزرگ. چون جز ساختمان فاقد هر گونه امکانات است) رسیدیم. قفل بودن درب اتاقک کوچک دارای موکت، برنامه استراحت ما را به هم زد، چون ما علیرغم داشتن کیسه خواب به امید استفاده از این اطاقک آن را در ماشین جا گذاشته بودیم. مجبور شدیم کل لباس موجود کوله پشتیمان را پوشیده و در روی تخته نیمه شکسته (به قول خودمان؛ سینیق-سالخاق) تختهای پر از آشغال به خیال خواب و استراحت دراز بکشیم، اما سرمای هوا تقریباً امکان پلک روی هم گذاشتن را به ما نداد، علاوه بر این سر و صدای یک گروه 12 نفره که صرفاً جهت تفریح به امید فتح قله شب را در آنجا مانده بودند مزید بر علت شد. هر چند یکی دوبار با زبان بی زبانی از آنها خواستیم رعایت حال ما بکنند اما آنها سرگرم هیاهو و تفریح خود بودند. مجبور شدیم بدون اینکه بخوابیم ساعت 20/6 صبح روز سه شنبه پناهگاه را به طرف قله ترک کنیم.

کمی دورتر از پناهگاه با یک پاکت شیرموز و چند عدد خرما صبحانه مختصری خورده به راه خود ادامه دادیم.

با استفاده از تجربیات و آموخته های آقای فیضی گامها و سرعت حرکت خود را به نحوی تنظیم نمودیم که صعود و فرود بدون اتلاف انرژی انجام گیرد. به همین خاطر بطور آهسته و یکنواخت طی مسیر می نمودیم.

تقریباً سر هر ساعت یا کمی زودتر (بسته به وضعیتمان) در سایه ای نشسته و از خوردنی و نوشیدنیهای همراه (کشمش، خرما، شیرموز، سیب، شیرینی کاکائو، آب، نوشابه و ...) کمی میل نموده به راه خود ادامه می دادیم.

دور و بر 12 ظهر به سنگ محراب رسیدیم. در آنجا نیز ضمن صرف خوردنی و استراحت کوتاه متناسب با باد و سرمای قله لباس پوشیده ادامه دادیم.

بعد از گشت مفصل اطراف دریاچه در قسمت خروجی آن کمی نان و خرما میل نموده عزم فرود نمودیم. در فرود نیز به استراحت و کسب انرژی با استفاده از خوردنی و نوشیدنیهای سبک توجه می نمودیم. در هر نقطه از مسیر صعود و فرود جهت ثابت نگه داشتن دمای بدن لباس مناسب می پوشیدیم.

با برگشت مسیر رفته، ساعت 7 عصر به شابیل رسیدیم. بعد از استراحت کوتاهی شابیل را به مقصد زادگاهمان ترک نمودیم تا تجربه صعودی با شرایط خاص را محضر همنوردان روزه دار و علاقمندان تقدیم نماییم.

توصیه شده که قبل از یک برنامه سنگین یک یا چند روزه تمرین را کم کنیم، مصرف کربوهیدراتها را تا 60 درصد اضافه کنیم، کامل استراحت کنیم، آب کافی مصرف کنیم (روزانه 4 لیتر)، از هفته قبل از برنامه غذای پر پروتئین استفاده کنیم. در صورتی که ما تا قبل از صعود به جای استراحت راهپمایی های سنگین داشتیم و به خاطر روزه بودن از یک هفته قبل امکان رعایت این توصیه میسر نبود.

آموختیم که اصول، فنون و رموز کوهنوردی مواردی هستند که بر روی شالوده ای به نام قدرت بدنی و استقامت سوار شده صعودی موفق، فرح بخش وخاطره انگیز می آفریند، به یاد داشته باشیم؛

اگر متحد برویم و متحد برگردیم، اگر نشاطی را که هنگام عزیمت به کوه با خود داشته‌ایم موقع برگشت نیز به همراه داشته باشیم، اگر دوستیهایمان هنگام فرود نسبت به صعود دو چندان شده، اگر صلابت، استواری، استقامت، مقاومت، شکوه، وقار و عظمت کوه در ما متجلی شده، صعودی موفقیت آمیز داشته ایم. در غیر این صورت ...

امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

بازدید :124
برچسب ها : صعود دو نفر از کوهنوردان هیئت کوهنوردی گرمی به قله ساوالان 92.4.25- صعود دو نفر از کوهنوردان هیئت کوهنوردی گرمی به قله ساوالان- صعود دو نفر از کوهنوردان هیئت کوهنوردی گرمی-
نویسنده
نویسنده : محمود بهشتی
تاریخ : سه شنبه 25 تير 1392
زمان : 11:23

ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
:: صعود رئیس وکارکنان اداره ورزش و جوانان شهرستان گرمی به آزنا درگرامیداشت هفته سلامت 1396+تصاویر ( تاریخ : دوشنبه 11 اردیبهشت 1396)
:: چندتصویر ازاولین برف پائیزی شهرستان گرمی ( تاریخ : پنجشنبه 13 آبان 1395)
:: غروب جالب و دیدنی از طبیعت و طوفان ساوالان درسیزدهمین روز زمستان ( تاریخ : سه شنبه 15 دی 1394)
:: چهره زمستانی شهرستان کرمی درشانزدهمین روزاز پائیز 94 ( تاریخ : سه شنبه 17 آذر 1394)
:: واین هم یک برنامه پیاده روی دیگردرمورخه 94/09/11 ( تاریخ : پنجشنبه 12 آذر 1394)
:: تصاویر ازشهرستان گرمی دریک روز پاک پائیزی94/9/9 ( تاریخ : دوشنبه 09 آذر 1394)
:: آشنایی بامسیر دره نوردی از روستای قنبرلو ، تپه، شاوون سفلی، شاوون علیاوآبشارآلیله وبیعرق ( تاریخ : شنبه 07 آذر 1394)
:: به راستی که کوهنوردی فقط ورزش نیست، کوهنوردی یک روش زندگی است ( تاریخ : سه شنبه 12 خرداد 1394)
:: گرامیداشت سالروز ولادت امام حسین (ع) وروز پاسداربرنامه یکم خرداد94هیئت کوهنوردی شهرستان گرمی بود ( تاریخ : جمعه 01 خرداد 1394)
:: برنامه 25و26اردیبهشت هیئت کوهنوردی گرمی جنگل نوردی درقلعه رودخان فومن ( تاریخ : یکشنبه 27 اردیبهشت 1394)