close
تبلیغات در اینترنت
آشنایی با موثرترین روش های حفاظت از مفاصل در برابر انواع آسیب ها

هیئت کوهنوردی شهرستان گرمی

آشنایی با موثرترین روش های حفاظت از مفاصل در برابر انواع آسیب ها:     انجمن پزشکی کوهستان ایران: همه ما می دانیم که منظور از مفاصل محل اتصال دو استخوان است و ساختار ویژه آن به ما این امکان را می دهد که زانو، مچ دست و… را خم و راست کنیم.برای اطرفیان خود دست تکان دهیم، سر خود…

چارت مدیریتی هیئت کوهنوردی شهرستان گرمی
آشنایی با موثرترین روش های حفاظت از مفاصل در برابر انواع آسیب ها
نظرات ()

آشنایی با موثرترین روش های حفاظت از مفاصل در برابر انواع آسیب ها:

 

 

انجمن پزشکی کوهستان ایران: همه ما می دانیم که منظور از مفاصل محل اتصال دو استخوان است و ساختار ویژه آن به ما این امکان را می دهد که زانو، مچ دست و… را خم و راست کنیم.برای اطرفیان خود دست تکان دهیم، سر خود را به اطراف حرکت دهیم . این عملکردهای قابل توجه محصول فعالیت این بخش حساس بدن است و سلامت آن مسلما حائز اهمیت می باشد.بافت نرم مفاصل از جمله غضروف و مایع مخصوص سینویوم در این محل تشکیل لایه ای را می دهند که از سائیده شدن سر استخوان ها در این محل ممانعت به عمل آید. به مرور افزایش سن آسیب پذیری مفاصل بیشتر می شوند و حتی بد نشستن و یا برداشتن بار بیش از اندازه باعث آسیب آن می شود و به این ترتیب التهاب و سایر مشکلات مفاصل بروز می کند.

بهترین روش برای مراقبت از مفاصل حفظ قدرت و سلامت ماهیچه ها، استخوان و رباط ها می باشد و بهترین روش برای رسیدن به این هدف عبارتند از:

۱- مراقبت از وزن مناسب: وزن خود را کنترل کنید . این بهترین کمک برای حفظ سلامت مفاصل شماست. از جمله مهمترین مفاصلی که وزن شما را تحمل می کنند عبارتند از:زانوها، استخوان لگن و کمر. شاید به همین خاطر است که اغلب مشکلات مفصلی نیز در همین نواحی بروز می کند. به موازات افزایش وزن و به مرور زمان فرسودگی مفاصل دو چندان می شود. در حالی که کاهش وزن ، فشار وارد به این نواحی را در حد قابل توجهی کاهش می دهد.
۲- تحرک و ورزش را فراموش نکنید: ورزش موجب کاهش وزن می شود. تحقیقات نشان می دهد که تمرینات ایروبیک باعث کاهش التهاب مفاصل می شود. از طرفی عدم تحرک ، اعتیاد به کامپیوتر و تلویزیون باعث بروز درد مفاصل می شود. عدم تحرک به معنای سفت و سختی مفاصل است. پس تحرک را فراموش نکنید.
۳- تقویت ساختمان ماهیچه ای: ماهیچه های قوی محافظ مفاصل هستند،اگر ماهیچه کافی ندارید و به اندازه کافی قوی نیستند ، به مفاصل ضربه و فشار وارد می کنید ، به خصوص زانوها که باید تمام وزن بدن را تحمل کنند. ورزش های ویژه قدرتی به ساختمان سازی ماهیچه ای کمک به سزایی می کند.
۴- ماهیچه های شکمی و بخش مرکزی بدن را تقویت کنید: اختصاص ورزش های ویژه برای تقویت این بخش لازم است . تقویت ماهیچه های شکمی نیز باعث حفظ تعادل می شود و از آسیب به مفاصل جلوگیری می کند.
۵- محدودیت ها و ناتوانی های خود را بشناسید:بعضی از فعالیت ها و ورزش ها برای بعضی از مفاصل سخت و آسیب رسان است و بنابر این ممکن است بعد از آنجام آن احساس درد کنید. به طور کلی گفته می شود که چنانچه بعد از انجام تمرینات بیش از ۴۵ دقیقه درد در نواحی فعال احساس کردید باید در دفعات بعدی به طور سبک تر و ملایم تر اجرا کنید.این دردها به این معنا است که مفاصل شما بیش از اندازه در هنگام ورزش تحت فشار بوده است و این هدف ما نیست.
۶- مراقب وضع و یا فرم بدن خود باشید.خمیدگی و عدم استواری برای مفاصل خوب نیست. سعی کنید چه در حالت نشسته و چه در حالت ایستاده ، استواری و راست قامتی خود را حفظ کنید.این حالت استوار موجب حفاظت از مفاصل گردن تا زانو می شود. حتی در هنگام حمل اشیا نیز استواری خود را حفظ کنید. مثلا اگر کوله پشتی به دوش دارید روی دو شانه خود وزن آن را توزیع کنید.
۷- از یخ استفاده کنید: یخ نقش به سزایی در کاهش درد مفاصل دارد.از تورم و درد مفاصل می کاهد . اگر در بخش مفاصل دچار زخم و جراحت شدید، از کیسه یخ به مدت کمتر از ۲۰ دقیقه استفاده کنید.البته توجه داشته باشید پارچه یا کیسه قرار داده و روی مفاصل بگذلرید.
۸- تغذیه مناسب: تغذیه مناسب و سالم به حفظ سلامت استخوان ها کمک می کند. در رژیم غذایی روزانه خود به قدر کافی از غذای کلیسم دار تناول کنید. به عنوان مثال ماست، کلم بروکلی و ساده و انجیر سرشار از کلیسم است. بعلاوه ویتامین c در کاهش احتمال پوکی ا ستخوان نقش موثری دارد ، پس از خوردن پرتقال غافل نشوید.

با تشکر از وبلاگ پولادین



امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

بازدید :90
نویسنده
نویسنده : اسماعیل شهباززاده
تاریخ : شنبه 01 آذر 1393
زمان : 15:23


ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط اسماعیل شهباززاده در تاریخ 1393/9/12 و 21:18 دقیقه ارسال شده است

با سلام خدمت ماحمید عمی و دوست عزیزمان ( اسمان )

کوهنوردی همیشه با هوای سرد عجین بوده و جزو جدایی ناپذیر این ورزش هست.

اما اینکه کوهنوردی در فصل سرما در چه ارتفاعی باشد خود تعیین کننده هست مثلا صعود به سبلان در تابستان در برودتی حدود 1- تا 8- درجه صورت می گیرد ولی در زمستان این مقدار تا 39- تا 45- هم کاهش میابد .

اما با توجه به شرایط می توان از تجهیزاتی استفاده کرد که از ورود هوای سرد به طور مستقیم به مجاری تنفسی جلوگیری نمود که از این رو می توان از دستمال سر که به صورت نقاب رو ی صورت قرار می گیرد استفاده نمود یا از نقابهای مخصوص که دارای مجاری ورود هوا هستند نیز استفاده نمود اما مهم تر از همه تنفس از طریق بینی می باشد که اگر بتوانیم تنفس خود به درصدی از طریق دهان و درصدی از طریق بینی باشد مفیدترین راه برای مقابله با سوز هوا می باشد، چون هوا به نسبت مسیری که در بینی طی می کند فرصت زیادی دارد تا خود را به دمای بدن نزدیک کند و این خود تنفس از طریق بینی را پررنگ تر می کند .

اینکه ورزش در هوای سرد مفید هست یا نه ، می توان این نکته را یادآور شد که هر فعالیت ورزشی در کنار مفید بودن دارای مضراتی نیز می باشد که باید با استفاده ابزار و دانش ، صدمات را به حداقل کاهش داد.

موفق باشید.

این نظر توسط اسمان در تاریخ 1393/9/4 و 14:22 دقیقه ارسال شده است

سلام ایا کوهنوردی در فصل سرما با حفظ ورعایت پوشش برای بدن مفید هست یانه؟ منظورم ریه هاودستگاه تنفسی است؟باتشکر
پاسخ : باسلام خدمت آسمان دوست داشتنیهرچند که ماامسال نتوانستیم دربرف وسرمابرنامه اجراکنیم برف زود رس پائیز دل مارا تنگ کرده البته که خوب یک کوهنوردهمیشه آرزودارجااینتخاب کندکه برف وسرماباشدبشرط آنکه ازپوشش مناسبی استفاده نماید یعنی دراول کارکه بدن سرده بیشتر ووقتی ارتفاء گرفت وعرق کردبتدریج ازپوشش کم کندولی نه آنقدر که عرق اودرمابل سرما زودترسردشود باید پوش مناسبی انتخاب کند موفق باشید


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
:: صعود رئیس وکارکنان اداره ورزش و جوانان شهرستان گرمی به آزنا درگرامیداشت هفته سلامت 1396+تصاویر ( تاریخ : دوشنبه 11 اردیبهشت 1396)
:: چندتصویر ازاولین برف پائیزی شهرستان گرمی ( تاریخ : پنجشنبه 13 آبان 1395)
:: غروب جالب و دیدنی از طبیعت و طوفان ساوالان درسیزدهمین روز زمستان ( تاریخ : سه شنبه 15 دی 1394)
:: چهره زمستانی شهرستان کرمی درشانزدهمین روزاز پائیز 94 ( تاریخ : سه شنبه 17 آذر 1394)
:: واین هم یک برنامه پیاده روی دیگردرمورخه 94/09/11 ( تاریخ : پنجشنبه 12 آذر 1394)
:: تصاویر ازشهرستان گرمی دریک روز پاک پائیزی94/9/9 ( تاریخ : دوشنبه 09 آذر 1394)
:: آشنایی بامسیر دره نوردی از روستای قنبرلو ، تپه، شاوون سفلی، شاوون علیاوآبشارآلیله وبیعرق ( تاریخ : شنبه 07 آذر 1394)
:: به راستی که کوهنوردی فقط ورزش نیست، کوهنوردی یک روش زندگی است ( تاریخ : سه شنبه 12 خرداد 1394)
:: گرامیداشت سالروز ولادت امام حسین (ع) وروز پاسداربرنامه یکم خرداد94هیئت کوهنوردی شهرستان گرمی بود ( تاریخ : جمعه 01 خرداد 1394)
:: برنامه 25و26اردیبهشت هیئت کوهنوردی گرمی جنگل نوردی درقلعه رودخان فومن ( تاریخ : یکشنبه 27 اردیبهشت 1394)


بالای صفحه